Nasz teatr logo

"ahat ili. Siostra bogów" w Teatrze Polskim w Bydgoszczy

Sezon 2023/2024 w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy zakończy 31 sierpnia premiera spektaklu „ahat ilī. Siostra bogów” w reżyserii Anny Augustynowicz, będącego adaptacją książki autorstwa Olgi Tokarczuk.
   Ile trzeba ludzkich poświęceń, żeby odkupić śmierć boga? Twórcy i twórczynie spektaklu próbują znaleźć odpowiedź na to i inne pytania, by każdy mógł odnaleźć w nich ich własny sens.
   Mit o sumeryjskiej bogini wojny i miłości, Inannie, która zstąpiła do podziemnej krainy umarłych, by po kilku dniach powrócić do świata żywych, zostawił ślad w tekstach starożytnego Babilonu, Grecji, a także w kulturze chrześcijańskiej. Na scenie główną bohaterką nie będzie jednak bogini, a jej służąca oraz przyjaciółka, zwykła śmiertelniczka – Nina Szubur, która staje się przewodniczką po świecie bogów, niosąc w sobie poświęcenie za boginię płodności i wojny.
   Tekst zabiera nas w podróż przez tysiąclecia aż do postcywilizacji, odkrywając to, co w ludzkości jest niezmienne od początku jej istnienia. Twórcy i twórczynie próbując zrozumieć dlaczego Inanna zeszła do podziemi, sięgają w głąb ludzkiej otchłani, tym samym pomagając przezwyciężyć lęk przed śmiercią – jest to tekst uzdrawiający. Zachęca nas, by nie bać się konfliktowości, która jest w nas wszystkich.
   Olga Tokarczuk przenosi podróż Anny Inn przez grobowce świata w przestrzeń opery. Pisze libretto, ubiera je w język podniosły. Anna Augustynowicz tworzy formę dla teatru, interpretując libretto, które autorka wydała razem ze scenami dramatycznymi, jako dwa sposoby zapisu tej samej historii. Ekspresja aktorów w przedstawieniu jest inspirowana partyturą zapisaną przez Olgę Tokarczuk. Ludzki na wskroś język utworu stał się również inspiracją dla twórców scenografii, muzyki, mgnień obrazu, brzmienia światła i kostiumu - munduru ludzkiego ciała.
   Na scenie wystąpią: Zhenia Doliak, Adam Graczyk, Mirosław Guzowski, Dagmara Mrowiec-Matuszak, Paweł Paczesny, Michał Surówka i Małgorzata Witkowska.  Scenografię stworzył Marek Braun, muzykę napisał Jan Marek Kamiński, za videoart oraz światło odpowiada Wojciech Kapela, a kostiumy przygotował Tomasz Armada. Fot. Aleksandra Rzęska/Teatr Polski