Nasz teatr logo

"Drzwi percepcji" w Teatrze Żeromskiego w Kielcach

„Drzwi percepcji” w reżyserii i według scenariusza Mateusza Atmana i Agnieszki Jakimiak to pierwsza tegoroczna premiera w kieleckim teatrze im. Stefana Żeromskiego. Spektakl zobaczymy w 1 i 2 lutego na Nowej Scenie.
   „Drzwi percepcji” to teatralna podróż inspirowana esejem Aldousa Huxleya. Tekst brytyjskiego filozofa stał się manifestem kontrkultury lat 60. i źródłem szerokiej fascynacji substancjami psychodelicznymi. Twórcy, w dobie kolejnej „rewolucji psychodelicznej”, pytają, czy substancje psychoaktywne mogą być narzędziem zmiany, kluczem do lepszego zrozumienia siebie i otaczającego nas świata? Spektakl łączy edukację, performens, medytację i taniec, by eksplorować alternatywne drogi doświadczania rzeczywistości.
   Teatr psychodeliczny jest psychologiczny, bo jego terapeutyczny potencjał oferuje świeże spojrzenie i głęboki wgląd w nas samych. Teatr psychodeliczny jest metafizyczny, bo (jak pisał Huxley): „chęć przekroczenia świadomej siebie jaźni leży u podstaw wszelkiego doświadczenia mistycznego i wszelkiej kontemplacji estetycznej.” Teatr psychodeliczny jest polityczny, bo magiczne grzyby i psychodeliczne rośliny budzą wiele kontrowersji i są politycznym tabu, które można nie tylko poruszyć, ale i znieść. Teatr psychodeliczny jest postdramatyczny i magiczny, bo trip w niczym nie przypomina klasycznej podróży bohatera, chociaż klasycznie składa się z trzech części.
   Co powiedziałby sam Huxley o pomyśle przeniesienia „Drzwi percepcji” na scenę? Możemy się tylko domyślać, ale być może, w swoim stylu, odpowiedziałby na tę propozycję takimi słowami:
„Ach, przeniesienie Drzwi percepcji do teatru? Jakże fascynujące i, śmiem twierdzić, odpowiednie. Teatr, w swej istocie, jest przestrzenią transformacji – alchemicznym naczyniem, w którym zmysły, emocje i intelekt łączą się, by przekroczyć granice codzienności. Jeśli twórcy teatralni potrafią użyć tańca, obrazu i dźwięku, by zerwać z iluzjami naszego ograniczonego widzenia świata, to być może nawet „na trzeźwo” można otworzyć owe drzwi. Wierzę, że teatr, jako medium, może być narzędziem subtelnym i skutecznym. Jakże chętnie zasiadłbym w pierwszym rzędzie, by tego doświadczyć.”
   W obsadzie: Anna Antoniewicz, Mateusz Bernacik, Dagna Dywicka, Ewelina Gronowska, Andrzej Plata oraz Gabriela Macierzyńska/Hanna Stolarczyk (gościnnie). Scenografie opracował Mateusz Atman, kostiumy zaprojektowała Nina Sakowska, a choreografię ustawił Oskar Malinowski. Muzyką skomponował Łukasz Jędrzejczak, wideo i projekcje przygotowała Martyna Chojnacka.

#premiera #naszteatr #teatr #spektakl #kultura #teatrżeromskiegowkielcach #drzwipercepcji @teatr_zeromskiego_kielce @jakimiakagnieszka @anna_antoniewicz_ @matzwei @dagnadywicka @ewelagronowska @aplataplata @sakowska_kostiumy @oksarmalinowski_ @twe.exe @martyna_chojnacka