Zwieńczeniem XII Festiwalu Oper Barokowych będzie 10 października premiera „Giulio Cesare” Georga Friedricha Händla w Warszawskiej Operze Kameralnej. Za reżyserię i inscenizację odpowiada Włodzimierz Nurkowski.
Ta dramma per musica miała premierę 20 lutego 1724 roku w królewskim Haymarket Theatre w Londynie. Autorem libretta był Nicola Francesco Haym. Ale mimo premierowego sukcesu, mająca trzy akty i trzydzieści jeden scen opera Händla przestała istnieć niemal na dwa stulecia – dzieło zostało przypomniane dopiero w 1922 roku podczas festiwalu w Getyndze w interpretacji Oskara Hagena. Jedno jest pewne: „Giulio Cesare” to gęsta i dramatyczna muzyka, nasycona emocją, intensywna i impulsywna, dynamiczna, niesłabnąca z taktu na takt, potrzebująca wspaniałych głosów, otwartej przestrzeni i wrażliwego dyrygenta. To właśnie można powiedzieć o Adamie Banaszaku – dyrygencie październikowej premiery, który od stycznia sprawuje kierownictwo muzyczne nad Orkiestrą Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.
W obsadzie: Yuriy Mynenko / Jan Jakub Monowid, Dorota Szczepańska, Ray Chenez, Joanna Motulewicz, Nicholas Tamagna, Artur Janda, Artur Plinta, Łukasz Górczyński oraz tancerze i Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej pod kierownictwem Krzysztofa Kusiel-Moroza. Scenografię i kostiumy zaprojektowała Anna Sekuła, choreografię opracowała Violetta Suska, multimedia przygotował Adam Keller, a za reżyserię światła odpowiada Paweł Murlik.