19 października na Dużej Scenie Teatru Nowego w Łodzi premiera spektaklu „Hotel ZNP. Rękopis znaleziony w popielniczce” – adaptacji debiutanckiej powieści Izabeli Tadry w reżyserii Kuby Kowalskiego i adaptacji Małgorzaty Maciejewskiej.
– Pisałam „Hotel ZNP” z myślą o teatrze, więc adaptacja jest spełnieniem moich marzeń – deklaruje autorka – To opowieść o wszystkim tym, co mylimy z miłością: do siebie, do innych i od innych. Reżyser Kuba Kowalski dodaje: – To zapis spotkań, w których bohaterowie pięknie się rozmijają…
Bohaterka powieści i spektaklu, Belcia, jest w nieprzerwanym ruchu: z jednego pokoju hotelowego do drugiego, z rąk matki do ciotki, od męża do kochanka, z romansu do kolejnej przygody. Każdy, kogo na swojej drodze spotyka, chce w niej zobaczyć kogoś innego: idealną córkę, wierną żonę, niedostępną seksbombę, odpowiedzialną matkę, przyjaciółkę, powierniczkę, boginię… Współczesna kobieta ma przecież tyle dróg do wyboru!
Belcia idealnie wpisuje się w stereotyp messy millenial woman – kobiety wyzwolonej i zagubionej jednocześnie; świadomej, ale destrukcyjnej i trochę w związku z tym uciążliwej dla otoczenia – jak Bridget Jones czy Fleabag. – Ona ma w sobie niedzisiejszą wiarę w wielką miłość; trochę naiwną, trochę egzaltowaną, a jednak przejmującą – mówi Kowalski. – Jest nowoczesna, a jednocześnie szuka wielkiego uczucia i spotyka facetów, którzy borykają się z kryzysem męskości. Balansuje między bezkompromisowym liryzmem i kulawą rzeczywistością spotkań w „najbrzydszym hotelu w mieście” z mężczyznami w dziurawych skarpetkach.
Choć pozornie historia jest monologiem Belci, to – jak mówi Izabela Tadra – polifoniczna i wielogłosowa relacja rozpadu jednostek w relacjach rodzinnych i partnerskich, i historia przemocy – drobnej, powszedniej i już niezauważalnej. Kuba Kowalski potwierdza: – Wszyscy jesteśmy dziś nowocześni, mężczyźni są feministami, a jednak stale tkwią w nas patriarchalne wzorce. W wielu związkach wciąż chodzi o dominację; o to, czyje będzie na wierzchu, kto decyduje. Ten spektakl jest o tym, jak wyglądają dzisiaj genderowe role i czym wobec tych ról i wobec naszych oczekiwań jest wiara w romantyczną miłość, której nie zabija rutyna – kapeć lub gazeta.
Te rozważanie stają się punktem wyjścia do zapowiadanej przez Kowalskiego szalonej podróży przez mężczyzn, fryzury i hotelowe pokoje, pełnej potknięć i do bólu prozaicznych rozczarowań. Operetki – absurdalnej i kampowej, i tragikomicznego stand-upu
Na scenie wystąpią: w roli Belci Paulina Walendziak, a poza tym Katarzyna Żuk, Maciej Kobiela, Karolina Bednarek, Piotr Seweryński, Damian Sosnowski, Paweł Kos, Michał Kruk i Antoni Włosowicz. Za scenografię i kostiumy odpowiada Maks Mac, autorem muzyki jest Olo Walicki, choreografii – Krystian Łysoń, a światła reżyseruje Damian Pawella. Plakat autorstwa Oli Jasionowskiej.
#naszteatr #premiera #teatr #spektakl #kultura #hotelznp #teatrnowywlodzi @teatr_nowy @maciej_kobiela @kooba_kovalski @pwalendziak @kabedlina @michalkruk.act @pavekos @belapastela @inez_welt @maksmmac @olo_walicki @antek_wlosowicz @lysonkrystian @damian.pawella @olajasionowska_posters