W ramach obchodów roku Marka Hłaski Teatr Polski we Wrocławiu wraz z trzema artystycznymi uczelniami wyższymi: Akademią Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie Filią we Wrocławiu, Akademią Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz Akademią Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu przygotował na 11 października premierę spektaklu „Ósmy dzień tygodnia” w reżyserii Erycze Herbuta z AST Wrocław.
Problematyka inscenizowanego utworu skupia się wokół braku intymnej przestrzeni, z jaką borykają się młodzi ludzie po okresie wojny oraz na ich stłamszonych relacjach uczuciowych, pragnieniach cielesnych, poczuciu niezrozumienia, bezradności, tęsknocie do lepszego świata. Opowiadanie stanowi płodny grunt do współczesnej interpretacji scenicznej przeprowadzonej przez studentów, pod opieką doświadczonych pedagogów i we współpracy z aktorami Teatru Polskiego. W spektaklu problem toksyczności relacji rodzinnych, dziedziczenia zachowań, światopoglądów i traum, jak i walka o dominację i bycie widocznym w rodzinnej hierarchii, ukazane zostaną w perspektywie plemienności i trybalizacji. „Współczesne plemię” determinowane jest przez fizyczne potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa i prokreacji, które zostały „oswojone” przez tradycję i religię oraz zasady funkcjonowania w społeczeństwie. Czasami jednak, wbrew racjonalności, instynkty ujawniają się, zaburzając ugruntowany społecznie i kulturowo porządek – momenty ich dominacji zostaną ukazane w spektaklu. Główną osią inscenizacji będzie artystyczne przepracowanie zagadnień seksualności, romantycznych relacji oraz problemu dziewictwa. Tytuł utworu jest symboliczny: oznacza oczekiwanie na wyrwanie się z opresyjności relacji rodzinnych, traum cielesnych, przygniatającej tandety i degrengolady codzienności – co się wydarza, kiedy ósmy dzień tygodnia jednak nadchodzi?
W obsadzie: Sofia Grzybacz (AST), Michał Skiba (AST), Michał Łukasik (AST), Magdalena Różańska, Andrzej Olejnik, Mateusz Guzowski (AST), Ernest Nita oraz w filmie Anastazja Kowalska (AST). Adaptację i dramaturgię przygotowała Klaudia Gębska (AST Kraków), zaś scenografię, kostiumy i światła zaprojektował Kacper Łyszczarz (ASP). Muzykę skomponował Szymon Wantuła (AM), a media i wideo opracowała Iga Elertowicz (ASP).